Friday, November 20, 2009

ក្រិតក្រមសិលធម៍

សិលធម៍គឺជាការសិក្សាអប់រំចិត្ត ដែលបង្កើតឡើងក្នុងគោលបំណងអោយមនុស្សចេះ
អត់អោយអធ្យាស្រ័យ មិនប្រកាន់ពូជសាស និង មិនរំលោភសិទ្ធអ្្នកដទៃជាដើម។
សិលធម៍មានការបែងចែកជាច្រើនផ្នែកផ្សេងៗគ្នាដូចជា:

* សិលធម៍ក្នុងការធ្វើការងារ

* សិលធម៍ក្នុងការរស់នៅ

* ​​​​សិលធម៍ក្នុងការនិយាយ

* សិលធម៍ក្នុងនៅតាមទីសាធារណះ......

នៅក្នុងចិត្តវិជ្ជា ​អភិសមារចារសាស្រ្ត គឺជាមែកធាងដែលបានឃើញនិង
យល់បានដោយធម្មជាតិនិងតំលៃនៃសិលធម៍។​
អភិសមារចារសាស្រ្ត គឺជាផ្នែកដ៏សំខាន់របស់មនុស្សយើងមានគឺ
កំលាំងកាយនិងកំលលាំងចិត្ត។
អភិសមារចារសាស្រ្ត គឺជាផ្នែកមួយធំក្នុងចំណោមមែកធាងបីនៃសិលធម៍
ទូទៅដែលត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយអ្នកចិត្តវិជ្ជា ហើយមានផ្សេងៗជាច្រើន
ទៀតដូចជា

* ការបង្កើតទ្រឹស្តី
* ការបោះពុម្ភផ្សាយ
* ការអប់រំ។

សូក្រាត គឺជាអ្នកទស្សនះវិទូជនជាតិក្រិច ការងារ​របស់​គាត់​គឺ ការនិយាយ​រិះគន់​ទៅ
អោយ​មុនស្ស​ទាំងអស់​ក្នុងន័យកែលំអ​។ នេះ​គឺជា​វិធីសាស្រ្ត​របស់​សូក្រាត​។
សូក្រាត​បាន​អភិវឌ្ឍ នូវ​វិធីសាស្រ្ត​បង្រៀន​។វិធីសាស្រ្ត​របស់​គាត់​គឺ​គ្រូ​ត្រូវតែ​សួរ
​ទៅ​កូនសិស្ស អំពីអ្វី ដែល​យើង​កំពុង​រៀន ហើយ​ដូចនេះ​គឺ​ធ្វើអោយ​មាន​ការសន្ទនា
​ក្នុង​ការសិក្សា​។
ផ្លាតូ ជា​ទស្សនវិទូក្រិចបុរាណដែល​បាន​រួម​ចំណែក​បង្កើត​នូវ​មូលដ្ឋាន​សម្រាប់​
ទស្សនវិជ្ជា​លោកខាងលិច​ជាមួយ​គ្រូ​របស់​គាត់សូក្រាតនិង​សិស្ស​របស់​ គាត់អារីស្តូត។
ផ្លាតូ ក៏​ជា​គណិតវិទូ អ្នកនិពន្ធ​នៃ​ទស្សនវិជ្ជា​បែប​សន្ទនា និង​ជា​អ្នកបង្កើត​សាលា​
ទស្សនវិជ្ជា​ជាន់ខ្ពស់​អាកាដឺមីនៅ​ក្រុងអាតែន​ ដែល​ជា​វិទ្យាស្ថាន​គរុវិជ្ជា​ជាន់ខ្ពស់​ដំបូង
បង្អស់​នៅ​លោកខាងលិច​។នៅក្នុងសៀវភៅជាច្រើនបានអប់រំអោយកូនខ្មែរទាំងអស់
ចេះស្រលាញ់គោរពចាស់ទុំលោកគ្រូអ្នក​​​​​​​​​គ្រូអោយបានខ្ជាប់ខ្ជួនព្រោះថាកាលណា
បើយើងចេះដឹងចាស់ទុំវាជាទង្វើមួយដ៏ល្អដែលសំដែងនូវ​អាកប្បកិរិយាជាកូនខ្មែរ
កូនអ្នកមានពូជ។ពេលនោះជាពេលមួយដែលយើងអាចទទួលបាននូវ
ការសរសើរដ៏បរិសុទ្ធពីសំណាក់ពួកគេទាំងអស់នោះហើយម្យាងវិញទៀត
វាបានជួយលើកកិត្តិយសរបស់គ្រួសារយើងទៀតផង។
​ ​​ ការ​ប្រព្រឹត្ត​ជាប់​ដោយ​កាយ វាចា ចិត្ត​គ្រប់​ពេល​វេលា​យូរ​ៗ​ទៅ អាច​ជាប់
​ទៅ​ជា​ទម្លាប់ ហៅ​ថា(ចរិត​ប្រក្រតី)។ ដូច​យ៉ាង​សម្ដី​គ្រោតគ្រាត ដែល​ធ្លាប់
​និយាយ​ជាប់​ជាទំនៀមហៅ​ថា ចរិត​គ្រោតគ្រាត។ ការ​និយាយ​កុហក​លេង​
ចំពោះ​មិត្ត​សំឡាញ់យូរ​ៗ​ទៅ​ក៏​អាច​ធ្លាប់​មាត់​ជា​ទំនៀម នេះ​ហៅ​ថា
ចរិត​កុហក។ការ​ជក់​ បារី ដើម​ដំបូង​ឃើញ​គេ​ជក់ ក៏​ជក់​លេង​តាម​គេ
យូរ​ៗ​ទៅ​ក៏​អាច​ជាប់​ជា​ទំនៀម​ជក់​បារី។ការ​ដេក​ថ្ងៃ ដើម​ដំបូង​ឃើញ​គេ​ដេក​ថ្ងៃ
ក៏​ដេក​តាម​គេ លុះ​ដេក​ថ្ងៃ​យូរ​ៗទៅ​ក៏​អាច​ក្លាយ​ជា​ទំនៀមនេះ​ហៅ​ថា ចរិត​ដេក​ថ្ងៃ។
ការ​ប្រព្រឹត្តិ​ទាល់​តែ​ជាប់​ប្រយោគដែល​អាច​លះ​ចេញ​បាន​ដោយ​កម្រ ដូច្នេះ​ហៅ​ថា
“ចរិត​ប្រក្រតី”។ ​​ ​ ដូចច្នេះមនុស្សគ្រប់រូបត្រូវចេះដឹងខុសត្រូវល្អអាក្រក់ហើយ
អ្វីដែលគួរធ្វើនិងអ្វីដែលមិនគួរធ្វើ ​ដើម្បីក្លាយខ្លួនទៅជាមនុស្សដែលពោពេញទៅ
ដោយភាពជោកជ័យក្នុងជីវិត។
តាមពិតទៅសិលធម៍គឺមានសារសំខាន់ខ្លាំងណាស់សំរាប់មនុស្សយើងគ្រប់ៗគ្នា
គួរយល់ដឹង។​​​​​​​ហើយសិលធម៍បានជួយដល់មនុស្សយើងអោយចេះដឹងនូវអ្វីល្អ
អ្វីអាក្រក់​ខ្ពស់ទាប​ខ្មៅសនិងចេះស្គាល់បាបបុណ្យកត្តាសំខាន់នោះមនុស្សយើង
ហ៊ានទទួលខុសត្រូវនូវអ្វីដែលខ្លួនបានប្រព្រឹត្ត។
ដូចនេះមនុស្សយើងម្នាក់ៗត្រូវយកមកសិលធម៍មកដាក់ក្នុងខ្លួនទើបនាំ
យើងទៅរកសេចក្តីថ្លៃថ្នូរ​បុណ្យសក្តិ​កិតិ្តយស​កេរ្តិ៍ឈ្មោះដល់ខ្លួនយើង
ជារៀងរហូត៕

No comments: